نشست فیلمسازان جوان انقلاب اسلامی در همایش اکران کنندگان عمار2
به گزارش «عمارفیلم»، نشست فیلمسازان جوان انقلاب اسلامی با حضور فیلمسازان جوان استان خراسان رضوی در همایش سراسری اکران کنندگان مردمی جشنواره عمار، برگزار شد.
در این نشست که با محوریت بررسی موضوع اکران مردمی و ضرورتهای آن برگزار شد، محمدمهدی خالقی، هادی حاجتمند و حجت احمدیزر از فیلمسازان استان خراسان رضوی حضور داشتند.
اکران کننده مثل پیک موتوری است
هادی حاجتمند، کارگردان مستند «آب و آتش و آب» در ابتدای این نشست گفت: اکرانکنندگان سبب میشوند که کارهای فیلمسازان در مناطق مختلف کشور و در بین اقشار مختلف دیده شوند و لازم است فیلمسازان در جهت پیشرفت آثارشان از نظرات مردم اطلاع یابند که این نیاز از طریق اکرانکنندگان صورت میگیرد.
وی با تشبیه کار اکرانکنندگان به پیک موتوری بیان کرد: همانگونه که پیک موتوری، غذای خوب را به طور مستقیم به دست مردم میرساند، اکرانکنندگان هم فیلمهای خوب را مستقیماً به دست مخاطبان اصلی آن میرسانند.
حاجتمند افزود: در جشنواره عمار، برخلاف بیشتر جشنوارهها که دوره اکران محدودی دارند، فیلمهای عمار در طول سال، بوسیله اکرانکنندگان مردمی در مکانهای مختلفی مثل مسجد، مدرسه و جمع خانوادگی پخش میشوند که این برای فیلمساز بسیار اهمیت دارد.
بدون اکران مردمی، عمار مثل بقیه جشنوارهها میشود
حجت احمدیزر هم در این نشست اظهار داشت: نقطه قوت جشنواره عمار، اکرانهای مردمی آن است و اگر آن را از جشنواره حذف کنیم عمار هم چندان تفاوتی با دیگر جشنوارهها نخواهد داشت.
کارگردان فیلم «شاگرد امام»، با اشاره به اینکه نظرات مخاطبان میتوانند در انتخاب سوژه به فیلمساز کمک کنند یکی از خاطرات خود دراینباره را بیان کرد: دو سال پیش در جلسهای که فیلم من اکران میشد یکی از کارشناسانی که حضور داشتند با اشاره به چند سوژه، انتقاد کرد که چرا فیلمسازان عمار سراغ این سوژهها نمیروند، بعد از پایان جلسه از آن کارشناس خواستم که سوژهاش را برای من توضیح دهد و در حال حاضر مشغول فیلمبرداری همین سوژه هستیم.
وی درباره اهمیت اکرانهای مردمی ادامه داد: حتی اگر فیلمساز، بهترین فیلم را هم تولید کند ولی مخاطب آن را نبیند، به معنای شکست برای فیلمساز است و از این موارد هم بسیار اتفاق افتاده است.
حاجتمند در همینباره خاطرهای هم از اکران فیلمش بیان کرد و گفت: مدتی پیش در حالیکه که فیلمم در یکی از سینماهای مشهد در حال پخش بود، بدلیل بیماری نتوانستم در آن حضور پیدا کنم ولی وقتی اکرانکنندگانی که درنظر داشتند فیلمم را نمایش دهند مراجعه کردند، با همان حال نامساعد به محل اکران رفتم اما بعد از پایان پخش فیلم، بخاطر اینکه مجریان برنامه فکری برای برگشتم نکرده بودند تا شب و در هوای برفی بیرون ماندم تا اینکه یک خودروی گذری آمد.
اکران منطقهای، باعث دیده شدن آثار میشود
احمدیزر در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حجم بالای آثار ارسال شده به عمار و نبود امکان ورود همه آثار به اکران مردمی گفت: درباره فیلمهایی که به بخش مسابقه راه نمییابند، حداقل کاری که دبیرخانه عمار میتواند بکند این است که چنین فیلمهایی را در مناطق مرتبط با فیلم و فیلمساز است از طریق اکرانکنندگان مردمی نمایش دهد که این هم باعث دیده شدن اثر میشود و از طرف دیگر موجب انگیزه بیشتر فیلمسازان آن مناطق میشود.
وی در ادامه با بیان این نکته که آنچه برای مردم اهمیت دارد پیام و سوژه فیلم است و نه تکنیکهای فیلمسازی، پیشنهاد داد: دبیرخانه جشنواره عمار می تواند برای دیده شدن آثاری که به دلایلی در پکهای اکران مردمی قرار نگرفتهاند در فاصله برگزاری بین دو جشنواره، پکهایی شامل چنین فیلمهایی را ارائه دهد.
راه درازی در پیش داریم
کارگردان «شاگرد امام»، با اشاره به محتوای خوب فیلمهای سینمای انقلاب تصریح کرد: به لحاظ فنی، هنوز آثار فیلمسازان جوان جشنواره عمار، به لحاظ تکنیکی خیلی جای رشد دارد و بایستی همگام با تولید محتوای خوب، از لحاظ ساختار تکنیکی هم استانداردها و معیارهای لازم را کسب کنیم و فضای جدیدی را در سینمای انقلابی و دینی بوجود آوریم.
احمدیزر دراینباره اضافه کرد: علاوه بر آموزشهای آکادمیکی که برای ارتقای سطح فعالیت فیلمسازان مرسوم است، ضلع دیگر پیشرفت فیلمسازن جوان، اکران کنندگان مردمی هستند که باعث میشوند تا فیلمسازان از نظرات و بازخورد اثرشان در بین مردم مطلع شوند.
وی با اشاره به اکرانهای بین المللی عمار، بیان کرد: اگر توانستیم در کشوری مثل لبنان، یک مسیحی را که کم و بیش از انقلاب اسلامی شناخت دارد، جذب کنیم، میتوانیم سرمان را بالا بگیریم و ادعای پیشرفت داشته باشیم.